Klub priateľov vážnej hudby
v Trenčíne

Michaela Kušteková

Sopranistka Michaela Kušteková je jedným z najvýraznejších zjavov mladej speváckej generácie. Spev študovala na konzervatóriu v Bratislave v triede Dagmar Podkamenskej ­Bezačinskej a v štúdiu u nej pokračovala aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Svoje interpretačné umenie zdokonaľovala aj na majstrovských kurzoch (Diana Danieli, Jean­ Paul Fouchecourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, Jean­ Francois Lombard, Dinah Bryant). Získala ocenenia na mnohých národných a medzinárodných súťažiach (I. Godina vo Vrábľoch − 2004, 2012, R. Petráka v Žiline − 2012 a A. Dvořáka v Karlových Varoch − 2013). Mladá umelkyňa patrila k finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Ferrucio Tagliavini v rakúskom Deutschlandsbergu (2011), či k semifinalistom jedných z najväčších speváckych súťaží Competizione dell' Opera v Linzi (2014) a Hans Gabor Belvedere v Moskve (2017). Už počas štúdia naštudovala viacero operných postáv ako napríklad Flaminia (Haydn:Il mondo della luna), Amelia (Menotti: Amelia al ballo), Susanna (Mozart: Figarova svatba), Apollonia (Haydn: La Canterina). V roku 2013 vystúpila ako Despina (Mozart: Così fan tutte) v rámci medzinárodného operného štúdia na Malte.Jej prvý profesionálny debut prišiel v roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka (Dvořák: Rusalka). Naštudovala tu radu rolí ako Leila (Bizet: Lovci perál), Pamina (Mozart: Čarovná flauta), Norina (Donizetti: Don Pasquale), Iolanta (Čajkovskij: Iolanta), Zemfira (Rachmaninov: Aleko), Nedda (Leoncavallo: Komedianti) a v súčasnosti patrí k stálym sólistom tejto opernej scény. Michaela účinkovala aj v ďalších divadlách, bola pozvaná do pražskej Štátnej opery (Dvořák: Rusalka - Kuchtík), účinkovala aj v pražskom Národnom divadle (Mussorgskij: Boris Godunov - Xénia), v Opéra national de Lyon (Dvořák: Rusalka - Prvá lesná žienka, Michel Tabachnik: Benjamin, derniére nuit-Asja Lacis - svetová premiéra). Jej debutom v Národnom divadle moravsko-sliezskom v Ostrave bola postava Ifigénie (Gluck: Ifigénia v Aulide, v úprave R. Wagnera) a dostala aj príležitosť vystúpiť v postave Lišky Bystroušky (Janáček: Príhody Lišky Bystroušky) v Brnenskom Národnom divadle. Mladá sopranistka sa aktívne venuje aj interpretácií starej hudby, naštudovala viaceré postavy v operách G. F. Händela, G. Ph. Rameaua, D. Sarriho, či J. A. Hasseho a spolupracuje so súbormi, ktoré sa špecializujú na starú hudbu(Musica Aeterna, Cuore Barocco, Orkiestra Historyczna). Vystupovala na medzinárodných festivaloch ako Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Svätováclavský hudobný festival, Melos-Ethos, Festival pour l'humanité, Bach for all či All improviso. Michaela Kušteková bola v posledných rokoch ocenená viacerými oceneniami. V roku 2016 získala cenu Literárneho fondu za mimoriadnu interpretáciu Paminy (Mozart: Čarovná flauta). Vďaka jej skvelému stvárneniu postáv Noriny (Donizetti: Don Pasquale) a Iolanty (Čajkovskij: Iolanta) získala špeciálne uznanie v ankete slovenských operných kritikov a za jej spevácke a herecké kvality získala titul Talent sezóny 2016/2017.

Martin Ruman 

pôsobí od roku 2013 na pozícii sólo violistu Slovenskej filharmónie a od minulého roku aj ako pedagóg na Konzervatóriu v Bratislave. Pochádza z Prievidze, kde získal aj základy hudobného vzdelania. Od detstva bol členom detského folklórneho súboru Malý Vtáčnik, kde si vytvoril vzťah k slovenskému folklóru. Po maturite na Piaristickom gymnáziu v Prievidzi začal svoje hudobné štúdiá na Bratislavskom konzervatóriu v triede Kornela Klatta. V tomto období získal prvú cenu na Súťaži slovenských konzervatórií a súťaži Talenty pre Európu v Dolnom Kubíne. Neskôr v štúdiách pokračoval na Pražskom konzervatóriu v triede Karla Doležala. Tu taktiež získal prvú cenu na Súťaži českých konzervatórií. Štúdiá si ešte počas pôsobenia v Slovenskej Filharmónii dopĺňal na VŠMU v triede Jozefa Hošeka a vo Viedni u Alexandra Zemtsova. Vzdelanie si dokončil na Akadémii umení v Banskej Bystrici u Ewalda Danela.

Martin Ruman sa zúčastnil mnohých interpretačných kurzov u renomovaných umelcov ako Gilad Karni, Atar Arad, Hariolf Schlichtig, Mikhail Zemtsov, Julia Dinerstein, Stephanie Baer, Wolfgang Klos a iní. Ako sólista, komorný hráč alebo sólo violista orchestra vystupoval takmer vo všetkých Európskych krajinách, v USA, Mexiku, Japonsku, Južnej Kórei, Ománe alebo v Izraeli. Na pódiu spolupracoval s osobnosťami ako Shmuel Ashkenasi, Zhou Qian, Isabelle van Keulen, Robert Cohen, Juan-Miguel Hernandez Daniel Rowland, Pablo Barragán. Pravidelne účinkuje aj s najznámejšími slovenskými a umelcami a súbormi, ako napríklad Igor Karško, Milan Paľa, Jozef Lupták, Boris Lenko, Ján Krigovský, Muchovo kvarteto alebo Moyzesovo kvarteto. Je pravidelným účinkujúcim na komornom festivale Konvergencie a členom komorného zoskupenia Collegium Wartberg. S klaviristkou Alenou Hučkovou odohral recitály na viacerých slovenských festivaloch, ale aj v zahraničí.

Ako sólista s orchestrom sa predstavil so Slovenskou filharmóniou, Slovenským komorným orchestrom, Cappellou Istropolitanou a Sinfoniettou Bratislava.

Popri svojom poste profesora na Bratislavskom konzervatóriu je od roku 2017 taktiež lektorom v Slovenskom mládežníckom orchestri. Pedagogicky pôsobí aj na kurzoch CIMA vo Viedni a na komorných kurzoch Konvergencie.

Alena Hučková

Profesionálna klaviristka, ktorá sa hre na klavíri a hudbe venuje nepretržite už od svojich piatich rokov.

Narodila sa v roku 1988 v Bratislave a od šiestich rokov navštevovala triedu Aleny Klattovej v Základnej umeleckej škole E.Suchoňa v Bratislave. V tom čase si ju vzala pod krídla aj známa klavírna pedagogička Eva Fischerová-Martvoňová, ktorá vychovala niekoľko generácií skvelých klaviristov. Vďaka nej sa podarilo rozvinúť Alenin talent, čoho dôkazom je množstvo cien z národných a medzinárodných klavírnych súťaží, ako aj jej debut s Brnianskou filharmóniou vo veku trinásť rokov a následné sólistické vystúpenia so Slovenskou filharmóniou a Orchestrom Janáčkovej opery Národného divadla Brno.

V štúdiu hry na klavíri pokračovala na Konzervatóriu v Bratislave pod vedením Petra Pažického. Ich spolupráca priniesla ďalšie súťažné a koncertné úspechy a pretrváva dodnes. Jej ďalšie kroky viedli na Janáčkovu akadémiu múzických umení v Brne, kde sa pod vedením Jana Jiraského zdokonaľovala v klavírnej hre a zároveň sa v triede Aleny Vlasákovej vzdelávala v oblasti klavírnej pedagogiky. Zúčastnila sa tiež viacerých interpretačných kurzov pod vedením vynikajúcich klaviristov (ako Matti Raekallio, Alexander Strukov, Arkadi Zenziper, Balász Szokolay, Eduardus Halim ai.).

Získala mnohé ocenenia v sólovej hre, komornej hre aj za klavírnu spoluprácu, napríklad: Cena absolútneho víťaza a Cena za najlepšiu interpretáciu skladby W.A.Mozarta (Amadeus, Brno), 3. cena na súťaži Pro Bohemia (Ostrava), 3.cena na súťaži EPTA (Osijek), 2. cena na súťaži slovenských konzervatórií, 3. cena na Schubertovej súťaži pre klavírne duá (Jeseník), Cena za klavírny sprievod (Prešporský Paganini, Schneiderova Trnava, Dni Miloša Ruppeldta).

Alena Hučková sa pedagogickej a korepetítorskej činnosti venuje od roku 2005. Pôsobila na Základnej umeleckej škole Jozefa Kresánka v Bratislave ako učiteľka hry na klavíri a korepetítorka. Dve sezóny pôsobila aj ako korepetítorka Baletu Slovenského divadla a dodnes zastáva funkciu externého člena orchestra SND. V súčasnosti pôsobí ako externá korepetítorka na katedre spevu VŠMU a ako rezidentná korepetítorka na letných majstrovských kurzoch Camerata Comorra.

Je vyhľadávanou komornou hráčkou a korepetítorkou. V klavírnom duu spolupracuje s Vladimírom Šrankom. Premiérovala skladby súčasných slovenských autorov ako napr. E.Iršai, M.Piaček, V.Gräffinger, R.Kraus ai. Spolu so sólo violistom Slovenskej filharmónie Martinom Rumanom tvoria komorné duo, ktoré vystupuje na Slovensku aj v zahraničí. Hučková účinkovala na festivaloch Nitrianska hudobná jeseň, Bojnické hudobné leto, Topoľčianska hudobná jeseň, Rajecká hudobná jar, Banskobystrická hudobná jar a v rámci cyklu (Ne)známa hudba a Nedeľné matiné v Mirbachovom paláci. V septembri 2018 sa predstavila na recitáli s Pavlom Bogaczom ml. v Šanghaji.