Klub priateľov vážnej hudby

v Trenčíne

Sopranistka Andrea Vizvári vyštudovala operný spev na Štátnom Konzervatóriu v Bratislave a Vysokej škole múzických umení pod vedením profesorky Dagmar Bezačinskej- Podkamenskej. Svoje štúdium doplnila o majstrovské spevácke kurzy u Soni Ghazarian, Petra Dvorského a Zlatici Livorovej. Úspešne sa presadila na mnohých domácich i medzinárodných speváckych súťažiach.

Ešte ako študentka (2006), debutovala v Slovenskom národnom divadle aj vo viedenskej Volksoper. Neskôr debutovala v lipskej opere ako Kráľovná noci v Mozartovej Čarovnej flaute, či v Národním divadle Brno ako Violetta vo Verdiho opere La traviata. Od sezóny 2009/10 je členkou súboru SND, kde naštudovala väčšinu svojich profilovích rolí: Violetta Valery (La Traviata), Elvíra (Puritáni), Gilda (Rigoletto), Musseta (Bohéma), Zerlina (Don Giovanni), Adela (Netopier), Zuzanka (Figarova svadba) a ďalšie.

K jej najúspešnejším vystúpeniam patria koncerty v New Yorskej Carnegie hall, Viedenskej Musikverein, National concert hall v Dubline a galakoncert v Lyrique opera v kanadskom Montreale, koncertné turné v Írsku, Holandsku, USA, Maďarsku a Poľsku. Vystúpila s prestížnymi orchestrálnymi telesami ako Slovenská filharmónia, Pražská komorná filharmónia, Štátna filharmónia Košice či Musica Aeterna. Pri príležitosti štátnej návštevy prezidenta Slovenskej republiky v Dánsku a Holandsku v roku 2012 účinkovala spolu s klaviristom Mariánom Lapšanským na koncertoch venovaných dánskej a holandskej kráľovnej a jej rodinám. Predstavila na známych festivaloch: Bratislavské hudobné slávnosti, Turn und Taxis, Janáčkov festival v Ostrave, Košická jar, či na festivale Petra Dvorského.

Medzi jej posledné úspechy patrí debut v titulnej postave Donizettiho opery Maria Stuarda, či ako Barča v Smetanovej Hubičke. Momentálne sa pripravuje na spoluprácu s Jurajom Valčuhom a Slávou Dauberovou v Janáčkovej opere Příhody lišky Bystroušky, ktorá bude mať premiéru v septembri na javisku Slovenského národného divadla. 

Gustáv Beláček

študoval na Konzervatóriu (Róbert Szűcs) a VŠMU v Bratislave (Eva Blahová). Vzdelanie si rozšíril na Mozartovej Akadémii a na Medzinárodnej Bachovej akadémii v Stuttgarte. Je absolútnym víťazom Medzinárodnej speváckej súťaže A. Dvořáka v Karlových Varoch v roku 1993, držiteľom 3. ceny na Medzinárodnej opernej súťaži Rocca delle Macie v Siene v roku 1994 a 1. ceny na Medzinárodnej speváckej súťaži M. Schneidra- Trnavského. V roku 1993 získal Cenu nemeckého časopisu Opernwelt v rámci Speváckej súťaže Belvedere vo Viedni a stal sa finalistom TIJI.

Účinkoval na scénach renomovaných európskych divadiel v Českej republike, Nemecku, Švajčiarsku, Rakúsku. Taliansku, Slovinsku, Dánsku, ale aj v Brazílii, Kanade a Ománe. Na scéne SND v Bratislave stvárnil role ako Osmin, Thibaut, Raimondo, Alidoro, Modrofúz, Escamillo, Dulcamara, Figaro, Bartolo, Gianni Schicchi, Leporello, Pimen, Ramfis, Kecal, Palocký, Marbuel, Vodník a Gremin.

Ako koncertný spevák vystúpil s orchestrami ako Drážďanská filharmónia, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre National de France, New Jersey Symphony, San Francisco Symphony, Montreal Symphony, Cammerata New York, National Orchestra Taiwan, Symfonický orchester Bavorského rozhlasu, Rozhlasový Orchester Stockholm, Viedenský rozhlasový orchester, Londýnska filharmónia. Spolupracoval so Slovenskou filharmóniou a so Symfonickým orchestrom Českého rozhlasu. Predstavil sa pod taktovkou mnohých renomovaných dirigentov. Účinkoval v Royal Albert Hall v Londýne, v Concertgebouw Amsterdam, na Konzervatóriu a v Palais des Beaux-Arts v Bruseli, na Konzervatóriu Giuseppe Verdi v Miláne, v Théatre des Champs-Élysées v Paríži, v Davies Symphony Hall San Francisco, v Brucknerhaus v Linci, v Großes Festspielhaus v Salzburgu a na medzinárodných festivaloch ako BHS, Pražská jar, Baltic Sea Festival v Štokholme, Rheingau a Lucerne Festival, BBC Proms a Arena di Verona.

Z nedávnych koncertných vystúpení spomenieme koncerty v Moskve, v Soči, koncert s Orchestrom Francúzskeho rozhlasu v Paríži a Novoročný koncert v Číne s Beethovenovou 9. Symfóniou. Nahrávka Dvořákovho Requiem, ktorú realizoval s New Jersey Symphony Orchestra pod vedením Zdenka Mácala pre firmu Delos Label bola v roku 2001 ocenená americkou Grammy. V októbri roku 2008 prevzal v Miláne cenu nadácie Gabardi za interpretáciu diel Mozarta a Rossiniho. 

Andrea Bálešová

je absolventkou Konzervatória v Žiline (E. Kudjová) a VŠMU v Bratislave (C. Dianovský, I. Černecká). V štúdiách klavírnej hry pokračovala na Royal Conservatoire v Gente (Daan Vandewalle) a na inštitúte pre postgraduálne vzdelávanie Orpheus Institut Gent (komorná hra-Jan Michiels). V r. 2005 ukončila doktorandské štúdium na UK v Bratislave (Prof. Stanislav Zamborský).

Absolvovala majstrovské interpretačné kurzy u Pierre Jasmina, Eugena Indjića, Lazara Bermana, György Nádora, Petra Toperczera, Dany Protopopescu a Nicolasa Hodgesa, aktívne participovala na majstrovských seminároch hudby 20. storočia u Alexeja Ljubimova a Jana Michielsa. Bola štipendistkou Internationale Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt a Európskeho centra umení Hellerau v Drážďanoch, kde získala ročné angažmá v medzinárodnom ensembli súčasnej hudby.

Andrea Bálešová sa venuje sólovej i komornej hudbe. Významné počiny v jej umeleckom zameraní dokumentuje aj množstvo premiér sólových a komorných skladieb domácich i zahraničných pódiách (Holandsko, Belgicko, Nemecko, Česká republika, Maďarsko, Portugalsko, Rakúsko, Slovensko). Participovala na realizácii autorského CD slovenského skladateľa M. Lejavu, CD skladateľského združenia SOOZVUK , CD Ensemblu Melos-Ethos, CD Musica Contemporȃnea s Trio Neue Music. V r. 2010 vyšlo CD štvorručných skladieb "The Radical Cut", ktoré nahrala spolu so slovenským klaviristom Ivanom Šillerom.

Andrea Bálešová pôsobí ako pedagóg hry na klavíri na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave. Popri umeleckej činnosti sa intenzívne venuje aj realizácii edukačných projektov- je autorkou projektu Students Meet Professionals a festivalu Klavírny maratón. Za svoju pedagogickú činnosť získala viacero ocenení (Čestné ocenenie Konferenciou biskupov Slovenska, Cena primátora mesta Bratislavy za úspešnú prácu s mládežou).
Andrea Bálešová je vyhľadávanou korepetítorkou, ktorú dokumentuje dlhoročná prax a bohatý spevácky repertoár. Za činnosť v tejto oblasti získala aj ocenenia na medzinárodných súťažiach. Je rezidenčným korepetítorom Medzinárodných kurzov komornej hry Camera Comora, pravidelne sa zúčastňuje speváckych súťaží doma i v zahraničí.
Od r. 2019 intenzívne spolupracuje s Operou SND. K významným počinom patrí napr. online projekt Dvořákove piesne- kúsok ticha v hudbe, či naštudovanie slovenskej premiéry opery Impresario Dotcom od slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej.
Aktívne sa podieľala na projektoch Operného štúdia SND, koncertoch a predstaveniach (majstrovské kurzy, komorné koncerty, Noc s Operným štúdiom a iné). K významným počinom patrí uvedenie monodrámy Denník Anny Frankovej od Grigorija Frieda (SND, 2020), komornej opery Zuzanka Hraškovie od Jozefa Grešáka (SND, 2021), opery Peter a Lucia od Mira Bázlika (SND, 2022), adaptovanej verzie opery Eugen Onegin "Lyrické scény Eugena Onegina" od P.I. Čajkovského (SND 2023). V sezóne 2025/26 pripravuje s frekventantami III. ročníka Operného štúdia premiérové uvedenie opery Traja kohúti od slovenského skladateľa Milana Dubovského.